leerlingen van het voortgezet onderwijs

Na schooltijd
Ik doe mij ogen op een kiertje dicht.
De wolken zeilen hoog voorbij, ik lag languit. Gras kriebelt mijn gezicht.

Ik denk aan dingen die ik nog niet weet.
Hoe bloemen bloeien, hoe een vogel leeft
en waarom water van de zee beweegt.

Er komt een vlinder even zitten op een bloem.
Ik plaag hem met het puntje van mijn schoen en sta weer op:
ik moet nog huiswerk doen.


Huiswerk, Huiswerk en nog eens huiswerk. Het komt elke dag weer terug
en veel leerlingen van de middelbare school hikken er dagelijks tegenaan. Een van de redenen kan zijn geen zin hebben. Ze gaan liever wat leuks doen. De leerling komt zelf niet aan het werk en heeft hier aansturing bij nodig. Tijdens mijn individuele begeleiding krijgen ze die aansturing en door een positieve benadering raakt de leerling hopelijk weer gemotiveerd.

Ook een belangrijke reden kan zijn dat de leerling moeite heeft met de organisatie van het huiswerk. Ze kunnen het zelf niet plannen en het stapelt zich op. Ze zien vaak door de bomen het bos niet meer.
Ze raken gedemotiveerd en dit kan weer leiden tot tegenvallende resultaten. Met persoonlijke begeleiding wil ik structuur aanbrengen in het huiswerk. Vooral bij leerlingen met stoornis in het autistisch spectrum is dit essentieel. Ik wil helpen bij het ‘leren leren’ en aanleren van leerstrategieën. Ik help bij het maken van het huiswerk en ik bereid de leerling voor op toetsingsmomenten. Iedere leerling heeft kwaliteiten en ik wil daar de leerling bewust van laten worden en tijdens de begeleiding op inspelen. Ik neem contact op met de mentor en samen bespreken we belangrijke aandachtspunten

Huiswerkbegeleiding wordt bij mij in de praktijk gegeven.